Minggu, Januari 08, 2012

Air Mata Ngah Mun..

Sampai dah nak masuk waktu berbuke, Ngah Maimun belom juge beranjak dr rumah Tok Tim. Tak sedap hati juge Tok Tim, lalu sertemerte cakap ke sepupunye itu "Ngah buke kat sini aje lah ye, td Léha pun ade masak lebih. Jom kite buke brsame, jarang2 jumpe ksempatan macam gini kan?", kate Tok Tim menyejukkan suasana hati, yg langsung diangguk Ngah Mun. Kedatangan Ngah Mun petang td tak laen tak bukan hanye nak ngilang begah sj, pasal dah 2 kali raye anak perempuannye di bandar tak balek kampong utk beraye dg sanak sedare. Yang trjadi kmudian, Ngah Mun hanye menerime kiriman paket berisi kaen plékat, bahan kbaye, telekong, dan sedikit duit yg dibri catatan 'skedar pelengkap mak beli bumbu utk masak serondeng'. Walau bukan skali due Tok Tim mendenga keluh-kesah sperti ini dr org2 tue di kampong ini, tetap aje Tok Tim tak abes piké atas perubahan sikap dan pemikiran generasi mase kini yg cube 'mengganti' makne silaturahmi hari raye dg unsur kebendaan sperti itu. Dlm pikiran Tok Tim, kalau lah mmg tdk ade alasan yg btol2 mustahak (apelagi soal transportasi mase ini sdh lbh mudah), make eloklah anak2 yg pergi merantau itu ambek kputusan balek kampong dan datang menyembah ke mak-bapak di hari raye nan fitri itu, mengingat perjalanan sebenarnye jatidiri... {^}


http://www.facebook.com/groups/170882569640361/
Zainuddin Abuhassan
24 Agustus jam 22:49 melalui seluler

Artikel bersempena